Statut
STATUT
KATOLICKIEGO STOWARZYSZENIA
Absolwentów Papieskiego Wydziału Teologicznego
i Wydziału Teologicznego
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Katolickie Stowarzyszenie Absolwentów Papieskiego Wydziału Teologicznego i Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, jest posiadającym osobowość prawną stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy „Prawo o stowarzyszeniach” i niniejszego statutu.
§ 2
-
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Poznań.
§ 3
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
§ 4
-
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na aktywności społecznej swoich członków.
-
Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
-
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą.
§ 5
Stowarzyszenie używa znaków, odznak i pieczęci, których wzory i zasady stosowania określa Zarząd Stowarzyszenia.
§ 6
Stowarzyszenie jest samorządnym i samofinansującym się ruchem społecznym.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
§ 7
Celem Stowarzyszenia jest:
-
kontynuowanie stałej pracy nad rozwojem osobowości absolwentów w duchu Ewangelii i zgodnie z nauką Kościoła, oraz zachęcanie do dalszego kształcenia się,
-
utrzymywanie stałej więzi między absolwentami, pielęgnowanie ducha koleżeńskiej solidarności,
-
utrzymywanie stałego kontaktu, współdziałania i łączności z Kurią Metropolitalną i z Władzami Uczelni,
-
udzielanie wszelkiej dostępnej pomocy absolwentom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej.
§ 8
Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:
-
Stwarzanie okoliczności do bezpośredniego wzajemnego kontaktu absolwentów przez organizowanie dla nich rekolekcji, pielgrzymek, dni skupienia, wykładów okolicznościowych, seminariów, spotkań, odczytów, dyskusji, konferencji i wspólnych wyjazdów,
-
Prowadzenie działalności wydawniczej, w szczególności wydawanie książek, skryptów, publikacji prasowych, oraz innych form audio- i audiowizualnych, a także oddziaływanie za pomocą innych środków masowego przekazu,
-
Umożliwianie członkom Stowarzyszenia upowszechniania zdobytej przez nich wiedzy przy pomocy mediów, o których mowa w ust. 2,
-
Wszechstronne wspieranie wszelkich innych inicjatyw członków Stowarzyszenia, które są zgodne z jego celami.
§ 9
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
-
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne.
-
Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
§ 11
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
-
Członków założycieli,
-
Członków zwyczajnych,
-
Członków wspierających,
-
Członków honorowych.
§ 12
-
Członkiem zwyczajnym może być absolwent lub były student Papieskiego Wydziału Teologicznego w Poznaniu lub Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, posiadający zaliczony przynajmniej ostatni rok studiów, pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych, akceptujący statutowe cele Stowarzyszenia.
-
Członkiem założycielem jest wyłącznie absolwent uczestniczący w Założycielskim Walnym Zebraniu Absolwentów. Tytuł Członka – Założyciela jest honorowy i dożywotni. Członkom – założycielom przysługuje pierwszeństwo przy korzystaniu z wszystkich praw członkowskich.
-
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
-
Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.
-
Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji, po opłaceniu składki członkowskiej. Wzór deklaracji określa Zarząd. Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd uchwały o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia.
-
Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu.
-
Członkiem honorowym może być cudzoziemiec ze stałym lub bez stałego zamieszkania w Polsce.
§ 13
-
Członek zwyczajny ma prawo:
-
wybierania i bycia wybieranym do władz Stowarzyszenia (czynne i bierne prawo wyborcze)
-
uczestniczenia we wszystkich pielgrzymkach, rekolekcjach, dniach skupienia, zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach i wszelkich innych formach działalności organizowanych przez Stowarzyszenie,
-
zgłaszania opinii, wniosków postulatów pod adresem władz Stowarzyszenia,
-
przedkładania do publikacji w mediach swoich materiałów i opracowań,
-
korzystanie z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia, noszenia odznaki organizacyjnej,
-
zaskarżania do Walnego Zebrania Absolwentów uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków.
-
Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
-
przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
-
regularnego opłacania składek członkowskich,
-
aktywnego uczestnictwa w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia.
§ 14
-
Członek wspierający i honorowy z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego posiada prawa określone w § 13.
-
Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach statutowych władz Stowarzyszenia.
-
Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
-
Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 15
Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
-
Dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia zgłoszonej na piśmie Zarządowi. Osoba składająca rezygnację z członkostwa zobowiązana jest uregulować zaległe składki członkowskie i wywiązać się z przyjętych zobowiązań wobec Stowarzyszenia,
-
Śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego, będącego osobą prawną,
-
Skreślenia z listy członków Stowarzyszenia przez Zarząd z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań przez okres przekraczający 24 miesiące, albo w następstwie prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia członka praw publicznych, lub wskutek wykluczenia ze Stowarzyszenia uchwałą Zarządu za czyn uznany za niegodny członka Stowarzyszenia.
-
Pozbawienie członkostwa honorowego uchwałą Walnego Zebrania Absolwentów.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna
§ 16
1. Władzami Stowarzyszenia są
-
Walne Zebranie Absolwentów,
-
Zarząd,
-
Komisja Rewizyjna.
§ 17
-
Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia wynosi 4 lata. Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej odbywa się w głosowaniu bezpośrednim, tajnym, bezwzględną większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów obecnych na Zebraniu.
-
Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić bez ograniczeń ilością kadencji.
-
Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej jednej trzeciej ogólnej liczby uprawnionych do głosowania członków Stowarzyszenia (quorum). Jeżeli Walne Zebranie Absolwentów odbywa się w drugim terminie, jego uchwały są ważne bez względu na liczbę obecnych.
-
Członkowie władz Stowarzyszenia mogą być z ważnych powodów odwołani przed upływem kadencji.
-
W przypadku rezygnacji z funkcji lub wygaśnięcia członkostwa w Stowarzyszeniu członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz zostanie uzupełniony spośród nie wybranych kandydatów do tych władz w ostatnich wyborach wg kolejności głosów uzyskanych przez kandydatów. Liczba dokooptowanych w taki sposób członków władz nie może przekraczać 1/3 liczby członków danej władzy Stowarzyszenia.
-
W razie rezygnacji lub ustania członkostwa prezesa Zarządu Stowarzyszenia funkcję prezesa obejmie i sprawuje do końca kadencji najstarszy z wiceprezesów Zarządu.
§ 18
Walne Zebranie Absolwentów
-
Walne Zebranie Absolwentów jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
-
W Walnym Zebraniu Absolwentów biorą udział:
-
z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
-
z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście,
3. 0 miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Absolwentów.
4. Uchwały Walnego Zebrania Absolwentów zapadają przy obecności:
-
W pierwszym terminie – co najmniej jednej trzeciej uprawnionych do głosowania.
-
w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu w 15 minut po upływie pierwszego terminu – bez względu na liczbę obecnych osób uprawnionych do głosowania. Jednakże uchwałę w sprawie zmiany statutu, rozwiązania Stowarzyszenia albo odwołania członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji wymagają zawsze udziału w zebraniu quorum określonego w § 17, pkt. 3, zdanie pierwsze.
§ 19
1. Walne Zebranie Absolwentów może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
2. Zwyczajne walne zebranie zwołuje Zarząd raz w roku nie później niż do końca marca każdego roku. Przedmiotem obrad zwyczajnego walnego zebrania powinny być sprawy określone w § 20 pkt. 1. 3. 5.
3. Walne Zebranie Absolwentów obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
4. Nadzwyczajne Zebranie Absolwentów zwołuje Zarząd:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
3) na umotywowane żądanie, co najmniej 20% członków zwyczajnych.
5. W przypadkach określonych w ust. 4, pkt. 2 i 3 Nadzwyczajne Walne Zebranie Absolwentów winno być zwołane nie później niż w ciągu 30 dni od daty przedstawienia odpowiedniego wniosku Zarządowi.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Absolwentów obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zebrania Absolwentów należy:
-
określenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
-
uchwalanie statutu i jego zmian,
-
zatwierdzenie albo odrzucenie budżetu Stowarzyszenia,
-
wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
-
rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
-
udzielenie absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia,
-
rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłaszanych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
-
rozpatrywanie wniosków w sprawach członkowskich i odwołań od uchwał Zarządu,
-
podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
-
nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
-
podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
-
ustalenie wysokości i sposobu uiszczania składki członkowskiej,
-
podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
Zarząd
§ 21
-
Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Absolwentów, oraz reprezentuje Stowarzyszenie.
-
Zarząd składa się z 5 członków, w tym z: prezesa, 2 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż 4 razy w roku.
-
Posiedzenia zarządu zwołuje i prowadzi prezes zarządu.
-
Zarząd uchwala regulamin swojego działania.
§ 22
-
Do zakresu działania zarządu należy:
kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
-
reprezentowanie Stowarzyszenia,
-
opracowanie projektów budżetu Stowarzyszenia i kierunków działalności Stowarzyszenia,
-
sprawowanie zarządu majątkiem Stowarzyszenia,
-
podejmowanie decyzji w sprawach nabycia lub zbycia majątku Stowarzyszenia,
-
zwoływanie Walnego Zebrania Absolwentów,
-
podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich – przyjmowanie członków Stowarzyszenia oraz skreślanie z listy członków Stowarzyszenia,
-
prowadzenie dokumentacji członkowskich,
-
wnioskowanie o nadanie lub pozbawianie godności członka honorowego Stowarzyszenia,
-
składanie sprawozdań z działalności zarządu na Walnym Zebraniu Absolwentów.
§ 23
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności
przynajmniej trzech aktualnie urzędujących członków Zarządu.
Komisja Rewizyjna
§ 24
-
Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.
-
Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej dokonują ze swego grona wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Komisji.
-
Przewodniczący Komisji zwołuje i prowadzi posiedzenia Komisji.
-
Komisja działa zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem.
§ 25
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
-
kontrolowanie działalności Stowarzyszenia, w tym gospodarki finansowej, stanu majątku Stowarzyszenia oraz realizacji uchwał Walnego Zebrania Absolwentów,
-
występowanie do Zarządu z wnioskami i zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
-
składanie na Walnym Zebraniu Absolwentów wniosku w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi Stowarzyszenia, oraz projektów zmian do budżetu,
-
składanie sprawozdania z działalności Komisji na Walnym Zebraniu Absolwentów,
-
przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków zmian do projektu budżetu.
§ 26
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
-
Komisja ma prawo żądać od zarządu wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach objętych prowadzoną kontrolą oraz ma prawo wglądu do dokumentów Stowarzyszenia.
-
Komisja ma prawo żądać zwołania nadzwyczajnego zebrania członków Stowarzyszenia a także prawo żądania zwołania zebrania zarządu, oraz prawo wnoszenia poszczególnych spraw do porządku obrad najbliższego zebrania członków albo posiedzenia Zarządu.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
§ 27
W przypadkach określonych w § 26, pkt.3 Walne Zebranie Absolwentów powinno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a posiedzenie Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
Rozdział V
Majątek i fundusze
§ 28
Majątek Stowarzyszenia tworzą nieruchomości, ruchomości, fundusze pieniężne i inne prawa majątkowe.
§ 29
-
Majątek Stowarzyszenia powstaje z:
-
składek członkowskich i innych świadczeń członków na rzecz Stowarzyszenia,
-
dochodów z majątku Stowarzyszenia,
-
dotacji,
-
darowizn, zapisów i spadków,
-
dochodów z działalności gospodarczej Stowarzyszenia,
-
Środki pieniężne, niezależnie od źródeł pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto.
-
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 30
Do reprezentowania Stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych w jego imieniu wymagane jest łączne działanie dwóch członków Zarządu w tym prezesa albo wiceprezesa Zarządu oraz kontrasygnata skarbnika w przypadku zaciągania zobowiązań finansowych powyżej 2.000 zł.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 31
-
Uchwalenie zmiany Statutu oraz podjęcie decyzji o rozwiązaniu się Stowarzyszenia przez Walne Zgromadzenie Absolwentów wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej jednej trzeciej uprawnionych do głosowania.
-
Zmiana Statutu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem obrad Walnego Zebrania Absolwentów, wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zgromadzenia Absolwentów. Do zawiadomienia określonego w § 18 ust. należy załączyć projekt stosownych uchwał w sprawie zmian Statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia.
-
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Absolwentów określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz określa przeznaczenie majątku Stowarzyszenia i dokonuje wyboru likwidatora.
-
W sprawach dotyczących rozwiązania, likwidacji Stowarzyszenia nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednio zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami).
Rozdział VII
Przepisy przejściowe
§ 32
-
Po zarejestrowaniu Stowarzyszenia, Komitet Organizacyjny zwołuje pierwsze Walne Zebranie Absolwentów Stowarzyszenia, wyznaczając termin jego odbycia się w czasie nie dłuższym, jak 30 dni od daty uzyskania przez Stowarzyszenie osobowości prawnej.
-
Pierwsze Walne Zebranie Absolwentów dokonuje spośród grona założycieli wyboru pierwszego Zarządu i pierwszej Komisji Rewizyjnej.
-
Zarząd i Komisja Rewizyjna dokonują podziału funkcji między swoich członków.
-
Do czasu wyboru pierwszych władz funkcję Zarządu sprawuje Komitet Organizacyjny.